webtv

Συνεργάτες (86)

Συμπεράσματα σχετικά με τον νομό 4469/2017 μετά από το το συνέδριο για τα « κόκκινα δάνεια» , που έλαβε χώρα στις 7 και 8 Μαΐου 2017 , υπό την αιγίδα του επαγγελματικού επιμελητηρίου Αθηνών και του Βιοτεχνικού Επιμελητήριου Πειραιώς .

Με άρθρο του που ανέβηκε στο pelop.gr ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου (πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών) καταθέτει τις δικές του προτάσεις για την αντιμετώπιση του πιο μείζονος ζητήματος της ελληνικής οικονομίας.

Σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται με γοργούς ρυθμούς σε πολλαπλά επίπεδα, η Ελλάδα παραμένει εγκλωβισμένη στο καβούκι της σε αδιέξοδες πολιτικές και συζητήσεις γενικές. Τίποτα το γενικό όμως δεν υπάρχει στην πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι εδώ, τη βιώνουμε όλοι καθημερινά στις ζωές μας και απαιτεί λύσεις! Συγκεκριμένες λύσεις!

Σε συνεργασία με τον Δικηγορικό Σύλλογο Λαμίας και το Επιμελητήριο Φθιώτιδας, η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΈΝΩΣΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΩΝ διοργανώνει και σας προσκαλεί σε Ημερίδα, με θέμα: «ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ»

Οι φορολογικές δηλώσεις βρίσκονται στο απόγειο τους, με τις γνωστές καθυστερήσεις ευθύνη του υπουργείου, για μια ακόμη φορά. Σύμφωνα με τον νόμο μέχρι 30.6.2017, όλοι οι φορολογούμενοι πρέπει να καταθέσουν την δήλωση φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2016. Την ίδια ημερομηνία πρέπει να καταθέσουν φορολογική δήλωση για το φορολογικό έτος 2016, και τα Νομικά Πρόσωπα, κερδοσκοπικού και μη χαρακτήρα. Μπορεί η υφυπουργός Κατερίνα Παπανάτσιου να μας κουνάει το δάκτυλο και να μας απειλεί ότι δεν θα δώσει παράταση, αλλά αν ήταν ακόμη στο επάγγελμα της, πριν να γίνει βουλευτής και υφυπουργός, δηλαδή αν δούλευε ακόμη σαν λογίστρια στο γραφείο της, μάλλον θα ζητούσε και εκείνη παράταση.

Έχοντας ψηφίσει το πολυνομοσχέδιο που απέδειξε περίτρανα πως η χώρα ανταποκρίνεται πλήρως και εγκαίρως στις υποχρεώσεις της, η συζήτηση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους φαίνεται δικαίως να μονοπωλεί το ενδιαφέρον. Και πως όχι άλλωστε αφού πλέον δεν υπάρχει κανέναν άλλοθι που να δικαιολογεί, έστω και μερικώς, την αναβολή ή την καθυστέρηση της πολυαναμενόμενης ρύθμισης του ελληνικού χρέους.

Στις 22 Μαΐου 2016 ψηφίστηκε η απελευθέρωση της πώλησης των εξυπηρετούμενων και των κόκκινων δανείων με τον Ν. 4389/2016 που τροποποίησε το άρθρο 3 του Ν. 4354/2015. Τα δάνεια των Ελλήνων, είτε αποπληρώνονται κανονικά είτε όχι, πέρασαν σε χέρια κερδοσκοπικών εταιρειών-funds, που λειτουργούν με κριτήρια αμιγώς χρηματοοικονομικά, κερδοσκοπικά, χωρίς καμία κοινωνική ευαισθησία.

Ο νέος εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων, που είναι πλέον νόμος του Κράτους, ο ν. 4469/2017, αποτέλεσε, αναμφίβολα, μια πολύ σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία. Για τον λόγο αυτό, το σύνολο της επιχειρηματικότητας είχε από την αρχή υποστηρίξει την υιοθέτηση ενός τέτοιου συστήματος. Χωρίς υπερβολή, πρόκειται για την τελευταία ευκαιρία για την πραγματική αναδιάταξη της ελληνικής Οικονομίας. Η τελευταία προσπάθεια για να επιστρέψουμε σε ομαλές, ασφαλείς συνθήκες για το ελληνικό επιχειρείν.

Μετά από ερώτησή μου προς τον ευρωπαίο επίτροπο, Πιερ Μοσκοβισί για το νόμο πώλησης και διαχείρισης των κόκκινων δανείων, ο τελευταίος επισήμανε πως οι ελληνικές αρχές είχαν την πρωτοβουλία για τη σύνταξη τόσο του αρχικού όσο και του αναθεωρημένου κειμένου των νόμων.

Καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων, ατέρμονες διαπραγματεύσεις που εντέλει καταλήγουν εις βάρος του ελληνικού λαού, αβεβαιότητα, δυσαρέσκεια, ανέχεια. Αυτό εν ολίγοις είναι το σκηνικό που βιώνουμε ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια. Ασφαλώς, καθυστερήσεις υπήρχαν πάντοτε στα χρόνια της κρίσης, ωστόσο εννέα χρόνια μετά, σε μια εξουθενωμένη οικονομία με εξουθενωμένους πολίτες, οποιαδήποτε καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του προγράμματος επιφέρει πολλαπλή βλάβη στην ελληνική οικονομία.

Ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, βουλευτής Αρκαδίας και επικεφαλής του τομέα Ανάπτυξης της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης αναφέρθηκε στα κόκκινα επιχειρηματικά και επαγγελματικά δάνεια στην παρουσίαση των προτάσεων του κόμματος για το μεγαλύτερο αγκάθι που ταλανίζει την οικονομία μας:

Το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, σε συνδυασμό με την έκρηξη οφειλών των ιδιωτών προς το Δημόσιο και τις ΔΕΚΟ, είναι χωρίς αμφιβολία, το σημαντικότερο πρόσκομμα στην αναπτυξιακή ανασυγκρότηση της Ελλάδας. Με ιδιωτικό χρέος, το οποίο είναι ισόποσο με το δημόσιο χρέος η χώρα δεν μπορεί να πάει μακριά, δεν μπορεί να έχει βιώσιμο τραπεζικό σύστημα, δεν δύναται να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη.

Αν το ρητό η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται είναι περίπου αλήθεια, τότε έχουμε και την εικόνα για την αντιμετώπιση που επιφυλάσσει για τον συντονιστή το εν θέματι σχέδιο νόμου.

O Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Δικηγορικών Εταιρειών Ελλάδας και γενικός γραμματέας του ΟΠΕΜΕΔ, Νικόλας Κανελλόπουλος, αναφέρθηκε στον εξωδικαστικό μηχανισμό στις εργασίες του 8ου συνεδρίου της Ένωσης Ελλήνων Νομικών e-Themis που έλαβε χώρα στην Καλαμπάκα:

Η επιλογή του νομοθέτη να απλοποιήσει τη διαδικασία κατάσχεσης κινητών και ακινήτων και την προδικασία του πλειστηριασμού τους, έχει ως αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση της σε σημαντικό βαθμό από την αντίστοιχη διαδικασία επί των ακινήτων.

Στην οπίσθια όψη κάθε συσκευασμένου εμπορεύματος και προϊόντος βρίσκεται το λεγόμενο bar code -ένας γραμμωτός κωδικός -που αποτελείται από ένα εννιάψήφιο αριθμό, του οποίου τα τρία (3) πρώτα ψηφία υποδηλώνουν την χώρα προέλευσης.

Δεδομένων των δυσκολιών και των κινδύνων που υπήρχαν από την εκρηκτική άνοδο της ακροδεξιάς στην Ολλανδία τουλάχιστον σε δημοσκοπικό επίπεδο, το εκλογικό αποτέλεσμα μπορεί να αναλυθεί ως θετικό και λόγω του ότι ο κ. Βίντερς δεν πήρε το ποσοστό το οποίο αναμένονταν και λόγω του ότι υπήρξε μεγάλη συμμετοχή στις Ολλανδικές εκλογές που είναι ένα κρίσιμο στοιχείο και μαρτυρά ότι όταν οι πολίτες προσέρχονται στις κάλπες η διαδικασία της συμμετοχής μπορεί να ακυρώσει την άνοδο τέτοιων φαινομένων και κατά τη γνώμη μου από την άνοδο του κόμματος της πράσινης αριστεράς που είχε στο Ολλανδικό Κοινοβούλιο την προηγούμενη περίοδο 4 έδρες και αναδεικνύεται σε ρυθμιστική δύναμη του πολιτικού συστήματος, τετραπλασιάζοντας τις δυνάμεις του και κατακτώντας 16 έδρες.

Με τον νόμο 4438/2016 ενσωματώθηκε στο Εθνικό Δίκαιο η Οδηγία 2014/17/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2014 .

Δεν είναι υπερβολή ότι όλη η αγορά ανέμενε το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό των χρεών των Επιχειρήσεων. Μία σοβαρή νομοθετική πρωτοβουλία υπό τις σημερινές συνθήκες θα μπορούσε να αποτελέσει μία ευκαιρία, την τελευταία ίσως, για την ρύθμιση της αγοράς και την επανεκκίνηση των Επιχειρήσεων και της οικονομίας.

 Tο σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης αποτελεί, αναμφίβολα, μια πολύ σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία που αποσκοπεί ευθέως στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας που έχει πληγεί από την πολυετή ύφεση. Υπ' αυτή την έννοια και την αποστολή του, το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου διαθέτει θετικό περιεχόμενο και ορθή στόχευση, καθώς στις προθέσεις του νομοθέτη είναι μάλλον ευδιάκριτη η βούληση και ευχή για την οριστική επανεκκίνηση της ελληνικής Οικονομίας.

Η διαβούλευση για το εν θεματι σχέδιο νόμου λήγει την πρώτη εβδομάδα της Σαρακοστής με την προσδοκία οι υπόλοιπες έξι εβδομάδες που αυτή διαρκεί να εχουμε (επιτέλους ;) τον νόμο για την Εξωδικαστικη ρύθμιση των οφειλών επιχειρήσεων.

Ο επιχειρηματικός κόσμος μέσα σε συνεχή αβεβαιότητα και παρατεταμένη ύφεση περίμενε το νέο νόμο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό έτσι ώστε να επιτύχει βιώσιμες λύσεις στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του.

Οι εργασίες της εξεταστικής επιτροπής για τα δάνεια των κομμάτων και των ΜΜΕ, όχι μόνο με το δέντρο δεν ασχολήθηκαν, αλλά ούτε με το κλαδί του συνολικού προβλήματος. Γιατί ο συνολικός δανεισμός αλλά και τα κόκκινα δάνεια είναι ένα πολύ μεγάλο νούμερο. Τα επιχειρηματικά δάνεια είναι 145 δισεκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων το 45% είναι μη εξυπηρετούμενα δάνεια, είναι κόκκινα δάνεια. Με τι απασχολήθηκε η επιτροπή; Απασχολήθηκε μόνο με 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ δανεισμό. Τα 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ είναι των μέσων μαζικής ενημέρωσης και τα 400 εκατομμύρια ευρώ είναι των κομμάτων, εκ των οποίων ένα 45% είναι κόκκινα δάνεια. Με το κλαδί ασχοληθήκαμε του προβλήματος.

Πολύς λόγος γίνεται τις τελευταίες ημέρες για τις πιέσεις, που ασκεί η τρόικα στην Κυβέρνηση αναφορικά με τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, με το Υπουργείο Εργασίας να υπογραμμίζει με έμφαση, ότι οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας αποτελούν κόκκινη γραμμή για την πολιτική της Κυβέρνησης.

Εδώ στον Ελληνοχώρο τίποτα τελικά δεν αλλάζει. Όποιος και αν μας κυβερνά, όσα χρόνια και αν περνούν, όσο και αν αλλάζει ο κόσμος γύρω μας για μια φορά ακόμα σε αυτή τη χώρα βιώνουμε μια από τα ίδια.

Ενώ διανύουμε για μια ακόμα φορά περίοδο αξιολόγησης, το θέμα των ομαδικών απολύσεων επανέρχεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αφού η έκδοση της πολυαναμενόμενης απόφασης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την υπόθεση της ΑΓΕΤ, θέτει ευθέως ζητήματα συμβατότητας του Ελληνικού Δικαίου προς το Κοινοτικό, επιβεβαιώνοντας εμμέσως πλην σαφώς με τον τρόπο αυτό την θέση των πιστωτών, ότι το θέμα των ομαδικών απολύσεων "χρειάζεται αλλαγές". Και βέβαια, η εμπειρία 7 ετών Μνημονίων μας επιτρέπει να υποστηρίζουμε, ότι αλλαγές, που υπαγορεύονται από τους πιστωτές, δεν προοιωνίζουν ευοίωνες εξελίξεις για τους εργαζόμενους και την ελληνική κοινωνία.

Ο διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. μιλάει στο «Κόκκινο Δάνειο» για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, μέσα στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές και  την ανάγκη για επανεκκίνηση της Οικονομίας μέσα σε ένα περιβάλλον δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο γενικός Γραμματέας του ΟΠΕΜΕΔ, Νικόλας Κανελλόπουλος, δηλώνει την ετοιμότητα του Οργανισμού Διαμεσολάβησης και των Κοινωνικών Εταίρων να  βοηθήσουν τη Κυβέρνηση, πριν η καθυστέρηση στα "Κόκκινα Δάνεια", γίνει χαριστική βολή στην Οικονομία. 

Το πρόβλημα των «κόκκινων δανείων», στην σημερινή Ελλάδα, είναι κομβικό και εξόχως σημαντικό για πολλούς λόγους. Δεδομένου, άλλωστε, πως χωρίς υγιές και ευσταθές τραπεζικό σύστημα δεν μπορεί να υπάρξει οποιαδήποτε ελπίδα ανάταξης και ανάπτυξης της οικονομίας μας στο μέλλον.

Η συζήτηση για την επίλυση του προβλήματος με το όνομα κόκκινα δάνεια, περνάει μέσα από την συζήτηση και τον διάλογο μεταξύ τράπεζας και οφειλέτη. Κώδικας δεοντολογίας τραπεζών, συνεργάσιμος δανειολήπτης, δηλώσεις και συζητήσει ανώτατων στελεχών και διοικητών τραπεζών, επαληθεύουν το αληθές της προηγούμενης πρότασης και ήδη έχει φανεί (σε μικρό βέβαια ακόμη βαθμό) κλίμα συνεργασίας για την ρύθμιση και διευθέτηση κόκκινων και μη δανείων.

Με το ν. 4336/2015 διευρύνθηκε το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3869/2010, ως προς τα δυνάμενα προς υπαγωγή χρέη, προστιθεμένης στην παράγραφο 2 του άρθρου 1 περίπτωσης υπό στ' γ', κατά την οποία στο πεδίο εφαρμογής υπάγονται «γ). ασφαλιστικές οφειλές προς τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης, όπως έχουν διαμορφωθεί με βάση τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Τα αναφερόμενα στα στοιχεία α β' και γ' πρόσωπα, δεν επιτρέπεται να συνιστούν το σύνολο των πιστωτών του αιτούντος και οι οφειλές του προς αυτά υποβάλλονται σε ρύθμιση κατά τον παρόντα νόμο μαζί με τις οφειλές του προς τους ιδιώτες πιστωτές».

Τα ΣΔΙΤ αποτελούν μια σημαντική μεταρρύθμιση στον τομέα της δημιουργίας υποδομών και της παροχής υπηρεσιών του Δημοσίου. Πυλώνας ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος που συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, μοχλεύοντας ιδιωτικούς πόρους σε αναπτυξιακά έργα με πολλαπλασιαστικό όφελος κ βελτιώνοντας την αποδοτικότητα των πόρων του Δημόσιου Τομέα.

Στο στόχαστρο του ΚΕΑΟ και της Ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων μπαίνουν 1.500.000 οφειλέτες, φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις.

Στο άμεσο χρονικό διάστημα προβλέπεται η θέση σε ισχύ του Κώδικα Καταναλωτικής Δεοντολογίας, με τον οποίο επιδιώκεται η θέσπιση αρχών συναλλακτικής συμπεριφοράς των προμηθευτών και υπηρεσιών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και των καταναλωτών και η ρύθμιση των σχέσεων των προμηθευτών και των ενώσεων τους με τους καταναλωτές και τις ενώσεις τους.

Αδιανόητα πράγματα σκέφτονται οι υπηρεσιακοί παράγοντες που εγκρίνουν και νομοθετούν οι εκάστοτε κυβερνώντες ,ειδικά την τελευταία πενταετία σε βάρος του επιχειρηματικού κόσμου.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών αποσκοπεί στην δημιουργία ενός οργανωμένου πλαισίου εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών ιδιωτών (φυσικών προσώπων, επαγγελματιών) και επιχειρήσεων προς τις τράπεζες. Επί της ουσίας είναι η μέθοδος, το πλαίσιο, βάση του οποίου οφειλέτης και τράπεζα θα επικοινωνήσουν προκειμένου να εξετάσουν τρόπους ρύθμισης, διευθέτησης, διαχείρισης, επίλυσης των καθυστερήσεων που υπάρχουν αναφορικά με την αποπληρωμή δανειακών υποχρεώσεων.

Στη χώρα μας  που στενάζει  από την οικονομική κρίση,  το θέμα των «κόκκινων» δανείων αλλά και των υπερχρεωμένων νοικοκυριών αποτελούν ζητήματα αιχμής για την «Συμφωνία Αλήθειας» του Κυριάκου Μητσοτάκη, που τόσο έχουν ανάγκη οι πολίτες. Δυστυχώς και σε αυτό τον τομέα  η κυβέρνηση κινείται σε άλλο μήκος κύματος , μακριά από τον παλμό της αγοράς, της επιχειρηματικότητας και της κοινωνίας στο σύνολο

Αποτελεί …αδιαπραγμάτευτη αλήθεια ότι υπάρχει καθυστέρηση στην αντιμετώπιση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, η οποία παρατείνεται καθώς ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης των επιχειρηματικών χρεών σε τράπεζες, δημόσιο, ταμεία, προμηθευτές και εργαζόμενους βρίσκεται στην ατζέντα της β΄ αξιολόγησης.

Βάσει του νόμου Κατσέλη μπορούμε να εξασφαλίσουμε μεταξύ άλλων και χαμηλή δόση προς όλες τις τραπεζικές οφειλές, πιστωτικές κάρτες και καταναλωτικά δάνεια, καθώς και μικρότερη δόση στα στεγαστικά δάνεια ή άλλου τύπου δάνεια που έχουν προσημείωση σε ακίνητο.

Οι έννοιες της Διαμεσολάβησης και της Διαπραγμάτευσης διεκδικούν όλο και συχνότερη θέση στο καθημερινό μας λεξιλόγιο , όχι άδικα μεν, παραξηγημένα δε. Ο όρος Διαπραγμάτευση χρησιμοποείται πολύ τα τελευταία χρόνια λόγω της πρόκρισης του από τον πολιτικό και τεχνοκρατικό κόσμο ως εργαλείου προκειμένου να βρεθεί λύση για την οικονομική κρίση που περνά η χώρα μας , γεγονός που έχει οδηγήσει στην κακοποίηση του, διότι έχει ταυτιστεί με αναποτελεσματικότητα η οποία έχει προκύψει από λάθος χειρισμούς.

Kύριε Τόμσεν,

Δηλώσατε πρόσφατα ότι «η ελληνική κυβέρνηση ήταν αυτή που συμφώνησε σε πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3.5% μέχρι το 2018 κι όχι το ΔΝΤ».

Το 2007, τίποτα δεν προμήνυε τι θα επακολουθούσε. Στην παγκόσμια οικονομία κυριαρχούσε η υψηλή ρευστότητα και οι χαλαρές πιστωτικές συνθήκες, ενώ οι διαχειριστές -πολιτικοί της ελληνικής οικονομίας με την υιοθέτηση του ευρώ είχαν δημιουργήσει σημαντικές προσδοκίες ανάπτυξης της.

Η Αλίκη Χατζή του thecaller.gr ξιφουλκεί κατά του Γιάνη Βαρουφάκη με βαρείς χαρακτηρισμούς για τις ικανότητες του πρώην ισχυρού ανδρός της ελληνικής οικονομίας τονίζοντας ότι χάρης των λανθασμένων χειρισμών του βιώνουμε σήμερα ..."την μεγαλύτερη τραγωδία του μεταπολιτευτικού ελληνισμού…"

Η δυσκολία που αντιμετωπίζει κάθε νοικοκυριό, φυσικό πρόσωπο, επαγγελματίας στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από δάνεια, πιστωτικές κάρτες, ασφαλιστικά ταμεία και εφορία, δεν θα πρέπει να προκαλεί πανικό και να οδηγεί σε απόγνωση με συνέπεια λανθασμένες κινήσεις και αποφάσεις.

Η επιλογή του νομοθέτη να απλοποιήσει τη διαδικασία κατάσχεσης κινητών και ακινήτων και την προδικασία του πλειστηριασμού τους, έχει ως αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση της σε σημαντικό βαθμό από την αντίστοιχη διαδικασία επί των ακινήτων.

Η Ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα μπορεί πριν αρκετά χρόνια να ήταν ισχυρή, ωστόσο τώρα απειλείται με αφανισμό και συρρίκνωση. Και ενώ τα λοιπά ευρωπαϊκά ναυπηγεία είναι στις πρώτες θέσεις της βιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο στην Ελλάδα την ίδια ώρα η ναυπηγοεπισκευή δεν μπορεί καν να επιβιώσει.

Σε δύο σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες, με τις οποίες φιλοδοξεί να συμβάλλει θετικά στη διαμόρφωση ευνοϊκού κλίματος για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, προέβη η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα.

Ζητήσαμε από την Κωνσταντίνα Κοτταρίδη, με τη γνώση της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Πειραιώς να σταχυολογήσει απλά αλλά και κρίσιμα ερωτήματα που προκύπτουν στην καθημερινότητά μας, εδώ στην Ελλάδα της κρίσης.

Κρατάμε ιδιαίτερα, τις σκέψεις της για τα «κόκκινα δάνεια» καθώς τονίζει πως η αποτελεσματική εξομάλυνση τους περνάει μέσα από την ανάπτυξη και τις επενδύσεις και γίνεται δυσκολότερη μέσα σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που ζει χωρίς το οξυγόνο της ρευστότητας και με φόρους επί φόρων. Ακολουθεί το πρώτο άρθρο της κ.Κοτταρίδη στο kokkinodaneio.gr:

Από άποψη διαλόγων και αναλύσεων το θέμα των «κόκκινων» δανείων έχει καλυφθεί πλήρως από κάθε πλευρά. Έχουμε γίνει μάρτυρες ατελείωτου ευχολογίου από τους πολιτικούς για λύση, τέλειων τεχνοκρατικών λύσεων από τις τράπεζες, αλλά το πρόβλημα από μήνα σε μήνα επιδεινώνεται. Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και νοικοκυριά αδυνατούν να ανταποκριθούν στην αποπληρωμή των δανείων, όλο και περισσότερο αυξάνουν τα ληξιπρόθεσμα.

Εντός του μηνός Δεκεμβρίου θα ψηφιστεί από την Βουλή σχετικός νόμος, ο οποίος αποτελεί αναθεώρηση του ξεχασμένου «Νόμου Δένδια», για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων επιχειρηματικών χρεών με εξωδικαστικό συμβιβασμό, σύμφωνα με τον οποίο όσες επιχειρήσεις κρίνονται βιώσιμες θα μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς τράπεζες, την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και λοιπούς πιστωτές.

Η εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών έγινε ευρέως γνωστή με τον νόμο Κατσέλη, όπου τα πρώτα χρόνια ισχύος του , όταν ήταν σε νηπιακή ηλικία, η προσπάθεια εξωδικαστικής ρύθμισης ήταν προαπαιτούμενο προκειμένου να προχωρήσει κανείς στο επόμενο στάδιο αυτό της ενώπιον του Ειρηνοδικείου κατάθεση Αίτησης Ρύθμισης Οφειλών.

Με πρόσφατο έγγραφο της η Γενική Γραμματεία Δημόσιων Εσόδων, δημοσιοποίησε ένα χρηστικό οδηγό για τους φορολογούμενους. Στον οδηγό περιλαμβάνονται οι αλλαγές που έχουν επέλθει στα ζητήματα που αφορούν στο δικαίωμα του δημοσίου για κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών του δημοσίου αλλά και τα δικαιώματα του φορολογούμενου.  

Σχεδόν 110 εκατομμύρια ευρώ πληρώνει το ελληνικό Δημόσιο κάθε χρόνο, για τα ενοίκια κτιρίων που χρησιμοποιεί. Αυτά τα χρήματα είναι περισσότερα, από τα 100 εκατομμύρια για τα "κόκκινα δάνεια" των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, που με ιδρώτα και μάχες με τους Θεσμούς κατάφερε να εγγράψει για το 2017 ο Προϋπολογισμός ή τετραπλάσια από τα χρήματα που λείπουν για το ΕΚΑΣ και προσπαθεί η κυβέρνηση να "περάσει" στη διαπραγμάτευση.

Για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε με αποτελεσματικότητα και κοινωνική δικαιοσύνη το ζήτημα των «κόκκινων» δανείων θα πρέπει να κάνουμε μια σύντομη ανάλυση για το πώς φθάσαμε ως εδώ. Ποιο ήταν το μέγεθος των «κόκκινων» δανείων που βάραινε την ελληνική οικονομία, όταν μπήκαμε στην κρίση και πώς έχει διαμορφωθεί η κατάσταση σήμερα.

Με όλα αυτά, που ακούει και βλέπει κανείς να γίνονται σε σχέση με τα λεγόμενα κόκκινα δάνεια κυριολεκτικά ζαλίζεται. Νόμοι, Κώδικες δεοντολογίας, νομοσχέδια, αρχές, εξουσίες, συμβούλια, προτάσεις, συζητήσεις, απειλές, πλειστηριασμοί, έκνομες πρωτοβουλίες πολιτών και άλλα, σοβαρά και μη, έπληξαν ως τυφώνας το νού του και από άλλες πολλές αιτίες ήδη παραζαλισμένου έλληνα δανειολήπτη. Και λύσεις, περιέργως, δεν βρίσκονται.

Τις τελευταίες εβδομάδες τη νομική και οικονομική επικαιρότητα απασχόλησε και εξακολουθεί να απασχολεί έντονα το υπό επεξεργασία σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, που εισηγείται την υιοθέτηση ενός εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης για τα μη εξυπηρετούμενα, "κόκκινα" όπως έχουμε συνηθίσει να τα αποκαλούμε, επιχειρηματικά δάνεια.

Τα κόκκινα – μη εξυπηρετούμενα – δάνεια τείνουν να εξελιχθούν, μαζί με την ανεργία, στο υπ’αριθμόν ένα κοινωνικό πρόβλημα για τη χώρα μας, που θα λάβει εκρηκτικές διαστάσεις στο αμέσως επόμενο διάστημα, εξαιτίας της ανικανότητας, της ολιγωρίας και της απραξίας της Κυβέρνησης Τσίπρα- Καμμένου.

Ένα από τα κομβικά και κρίσιμα ζητήματα στα οποία κρίνεται και θα κριθεί η κυβέρνηση αποτελεί η στάση της και τα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς αναφορικά με τη διαχείριση των κόκκινων δανείων. Οι έως τώρα συμφωνίες που επήλθαν μπορούν να χαρακτηριστούν ‘ανεκτές’ για την ελληνική κοινωνία.

Με επίκαιρη ερώτησή μου στον Υφυπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Αναστάσιο Πετρόπουλο, κατά την άσκηση του  κοινοβουλευτικού ελέγχου, έθεσα το ζήτημα της νομοθετικής επίλυσης του προβλήματος της καταστρατήγησης των διατάξεων που ορίζουν το ακατάσχετο των συντάξεων.

Την 1η Νοεμβρίου 2016 κατέθεσα προς τον Υπουργό Οικονομίας, ανάπτυξης και τουρισμού, κ.Σταθάκη την ακόλουθη ερώτηση με θέμα: «αθέμιτες πρακτικές των εταιρειών ενημέρωσης των οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις:

Κοινή  πεποίθηση  όσων ασχολούνται με την εφαρμογή του ν. 3869/2010 είναι  η  ρήση  “κάθε  πέρσι  και  καλύτερα”. Και τούτο διότι η εμπειρία από το ν. 3869/2010, από την ψήφισή του το έτος 2010 έως και τις τελευταίες τροποποιήσεις του έτους 2015, καταδεικνύει ότι “κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι”. 

Με μεγάλη αγωνία οι υπερχρεωμένοι δανειολήπτες παρακολουθούν τις ανακοινώσεις και τις εξελίξεις σχετικά με τα Κόκκινα Δάνεια που αφορούν τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Τα «κόκκινα δάνεια» σήμερα αγγίζουν ποσοστό της τάξης του 45,1% του συνόλου των μη εξυπηρετούμενων δανείων, γεγονός που εντείνει ολοένα και περισσότερο τις προσπάθειες εξεύρεσης ικανοποιητικών και βιώσιμων λύσεων κυρίως για το δανειολήπτη και δευτερευόντως για τα πιστωτικά ιδρύματα.

Όλοι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία. Ειδικά όσοι βιώνουν δύσκολες στιγμές στον επαγγελματικό τους χώρο αλλά και στο νοικοκυριό τους. Δεν είναι υπερβολή  ότι χιλιάδες συμπολίτες μας παραμένουν σήμερα σε καθεστώς  ανασφάλειας χωρίς να γνωρίζουν πότε και με ποιόν  τρόπο  τελικά θα ρυθμιστεί η αποπληρωμή των οφειλών τους, που τους έχουν σφίξει για τα καλά τη θηλιά στο λαιμό. 

Στο πλαίσιο λειτουργίας του Τομέα Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, του οποίου έχω την ευθύνη, προχωρήσαμε στη σύσταση μιας ειδικής ομάδας, η  οποία επεξεργάστηκε το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους.  Άνθρωποι της αγοράς και καταρτισμένοι επιστήμονες ασχολήθηκαν επισταμένα και σε βάθος με το ζήτημα. Μετάφεραν τις προσωπικές τους εμπειρίες, αφουγκράστηκαν την αγωνία της αγοράς, άκουσαν κριτική και προτάσεις και διαμόρφωσαν ένα πλαίσιο προτεινόμενων λύσεων.

Τι σημαίνει Δικαιοσύνη; Είναι ένα ερώτημα που βρίσκεται στο νου μου, από τότε που ήμουν παιδί. Πολύ περισσότερο, όταν ήδη από την αρχή  της κρίσης, χρειάστηκε στην αίθουσα του Δικαστηρίου να υπερασπιστώ ανθρώπους, που ο ανεμοστρόβιλος της ύφεσης τους άρπαξε τα πάντα και τώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν πλειστηριασμό για το τελευταίο καταφύγιό τους. Το σπίτι που  στεγάζει την φτωχική πλέον ζωή τους.

 «Κόκκινα» ονομάσθηκαν, στη δημοσιογραφία, τα πάσης φύσεως τραπεζικά δάνεια, για τα οποία, παραστατικά, άναψε απειλητικά το κόκκινο φως, ως σήμα κινδύνου μη εισπράξεώς τους από τις δανείστριες τράπεζες. Στη σύγχρονη, με σολοικισμούς και βαρβαρισμούς πλουμιστή, κυβερνητική νομοθεσία και οικονομία των σκοπιμοτήτων, τα ίδια δάνεια ονομάσθηκαν «μη εξυπηρετούμενα».

Οι εποχές που ζούμε στον οικονομικό τομέα είναι οι δυσκολότερες από τη μεταπολίτευση και μετά. Ειδικά για την επιχειρηματική κοινότητα, το τοπίο που έχει διαμορφωθεί θυμίζει βάλτο που «ρουφά» όλο και περισσότερες επιχειρηματικές προσπάθειες, που καταστρέφει κόπους και προσπάθειες μιας ζωής, που απειλεί όσους με χίλια ζόρια άντεξαν μέχρι σήμερα.

"Σώστε τα σπίτια των Ελλήνων από τα αρπακτικά Funds!", αυτό είναι το καθαρό μήνυμα που στέλνουν ήδη 105.000 Έλληνες πολίτες στους υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας κ.κ. Τσακαλώτο και Σταθάκη, μέσα από την ισχυρότερη παγκόσμια σελίδα δημοψηφισμάτων avaaz.org.

Ικανοποιώντας ένα παλαιό αίτημα ιδιοκτητών που, λόγω κρίσης δεν μπορούν να απαλλαγούν από φόρους κληρονομιάς για σπίτια που μένουν στα αζήτητα, το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να επιτρέψει την εκχώρηση του ακινήτου έναντι της οφειλής που βαρύνει τον ιδιοκτήτη της. Διαβάζουμε στο protothema.gr το ρεπορτάζ με τον τίτλο «Χρωστάς στην εφορία; Πλήρωσε με ακίνητο».

Κατά τα έτη 2006 – 2009 έλαβε χώρα αθρόα προώθηση των δανείων σε Ελβετικό φράγκο. Η χρονική περίοδος διακρινόταν για την υψηλή συναλλαγματική ισοτιμία του Ευρώ έναντι του Ελβετικού Φράγκου λόγω του διεθνούς νομισματικού κύρους του ευρώ .

Τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια των Μνημονίων, όπως λέγονται, εκατοντάδες φορολογούμενοι βρέθηκαν με χρέη στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.Τα ληξιπρόθεσμα χρέη μόνο για στο δημόσιο  αυξήθηκαν από 54,6 δις που ήταν το Φεβρουάριο του 2010 σε 90,42 δις.

ΒΗΜΑ 1ο  
Εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας, εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
ΒΗΜΑ 2ο  
Εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας, εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
ΒΗΜΑ 3ο  
Εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας, εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
ΒΗΜΑ 4ο  
Εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας, εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
ΒΗΜΑ5ο  
Εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας, εδώ μπαίνει ο τίτλος της ενέργειας
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Με έγγραφο που διαβιβάστηκε στην Βουλή των Ελλήνων τον Ιανουάριο 2014 , το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ) απαντώντας σε επερώτηση βουλευτών , ως προς τα τιτλοποιημένα και εκχωρηθέντα εκ μέρους του στεγαστικά δάνεια ανέφερε, ότι σε εφαρμογή του νόμου 3453/2006 και σε εφαρμογή υπουργικών αποφάσεων, πραγματοποίησε το  2006 μεταβίβαση και τιτλοποίηση απαιτήσεων από χορηγηθέντα, έως   την 1η Ιουλίου 2004, στεγαστικά δάνεια ισοδύναμης αξίας 950 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία ειδικού σκοπού με την επωνυμία Grifonas Finance No1 PLC και έδρα το Λονδίνο, που δημιουργήθηκε για το σκοπό της τιτλοποίησης.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα το Δημόσιο προφανώς σε μία προσπάθεια αύξησης των εσόδων του ξεκίνησε τις κατασχέσεις ακινήτων των οφειλετών του. Σαφέστατα και το Δημόσιο θα πρέπει να χρησιμοποιήσει όλα τα νόμιμα μέσα, προκειμένου να εισπράξει οφειλές των πολιτών, όμως δημιουργείται σφοδρός αντίλογος, όταν οι ενέργειες αυτές λαμβάνουν χώρα χωρίς κριτήρια και χωρίς καμία  κοινωνική ευαισθησία .

Με τον νόμο 4223/2013 επιβλήθηκε ο πολυσυζητημένος ΕΝΦΙΑ, ο διπλός φόρος στην ακίνητη περιουσία, που επιβαρύνει, ως κύριος, κάθε ακίνητο χωριστά και ως συμπληρωματικός, την συνολική  ακίνητη περιουσία του φορολογουμένου, που υπερβαίνει το ποσό των 300.000 ευρώ.

Ο Αναθεωρημένος Κώδικας Δεοντολογίας αφήνει απροστάτευτες τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες (Αμεα, οφειλέτες με μακροχρόνιες ασθένειες , νοητικά προβλήματα, καρκινοπαθείς, κ.λ.π) ακόμα κι όταν το εισόδημα τους είναι μικρότερο από τις εύλογες δαπάνες που ως γνωστόν αντιστοιχούν μόνο στα αναγκαία μέσα επιβίωσης .

Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε μια αμείλικτη πραγματικότητα, σε μία Ελλάδα που φαίνεται ότι θα εξελιχθεί σε έναν απέραντο τόπο πλειστηριασμών  και διακυβεύεται ν’ αλλάξουν χέρια περιουσίες και κόποι δεκαετιών εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών.

Είναι σχεδόν βέβαιο, ότι δεν υπάρχει συνταξιούχος, που να μην έχει ακούσει για τις υπ’ αρ. 2287-2290/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της  Επικρατείας, με τις οποίες τον Ιούνιο του 2015  κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές των συντάξεων, που επιβλήθηκαν από το έτος 2012 και εφεξής.

Κατά την τελευταία δεκαετία έχω χειριστεί υποθέσεις σύνθετες, αξιοποιώντας ένδικα βοηθήματα και μέσα που ενεργοποιούνται χάρη στην εθνική, ευρωπαϊκή και διεθνή νομική δικαιοταξία και τη θεσμική αρχιτεκτονική του ευρωπαϊκού συστήματος διακυβέρνησης.

Λίγες μέρες μετά την κατάθεση της ερώτησης του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σχετικά με την επιστολή Γιούνκερ ο ευρωβουλευτής του  ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης,  με παρέμβασή* του  στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο, αναφέρθηκε στο κεφαλαιώδες ζήτημα των κόκκινων δανείων αναδεικνύοντας την εθνική, κοινωνική και οικονομική του διάσταση.      

Με αφορμή δημοσιεύματα στον ελληνικό τύπο αλλά και την επιστολή - απάντηση του κ. Γιούνκερ για το θέμα των κόκκινων δανείων, κατέθεσα ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με το αν ήταν αίτημα των Θεσμών ή απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης το γεγονός πως στο πλαίσιο του τελευταίου προγράμματος χρηματοοικονομικής βοήθειας, δεν παρέχεται το δικαίωμα στους δανειολήπτες να εξαγοράσουν το δάνειο τους πριν αυτό πουληθεί.

Μετά τις τροποποιήσεις, που επέφερε ο ν. 4336/2015 στο ν. 3869/2010 - γνωστό και ως νόμο «Κατσέλη» - συμπληρώθηκε το άρθρο 1 παρ. 2 του  νόμου αυτού,  όπως ισχύει σήμερα και  συμπεριέλαβε στη προστασία του και τις μέχρι τότε εξαιρούμενες οφειλές προς το Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α. και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Στις 26 Σεπτεμβρίου κατέθεσα ως βουλευτής των ΑΝ.ΕΛ τροπολογία η οποία θέτει στο επίκεντρο την ίση μεταχείριση των οφειλετών –δανειοληπτών  και των εγγυητών τους με τα funds και  ταυτόχρονα δίνει και περιθώριο διάρκειας 30 ημερών υπέρ των πρώτων για να πραγματοποιήσουν την αγορά των «κόκκινων» δανείων.

Δόθηκε εχθές σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την 3η Μαρτίου 2017, το νομοσχέδιο για την ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων προς τις τράπεζες, την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

ΒΗΜΑ 1ο  
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ
  • Η τράπεζα επικοινωνεί με τον δανειολήπτη για ρύθμιση κόκκινων δανείων ιδιωτών και επιχειρήσεων σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής της δόσης πέραν των 30 ημερών.
  • Ενημέρωση για τη συγκέντρωση οικονομικών και περιουσιακών στοιχείων του δανειολήπτη.
  • Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης του δανειολήπτη στην προσπάθεια επικοινωνίας από τη μεριά της τράπεζα δύο συναπτές φορές θεωρείται ως μη συνεργάσιμος.
  • Όταν ο δανειολήπτης ταξινομηθεί ως μη συνεργάσιμος αποκλείεται από τη ρύθμιση με τον Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών. Εν συνεχεία ξεκινάει η τράπεζα την εκτέλεση αναγκαστικών μέτρων κατά του δανειολήπτη.
ΒΗΜΑ 2ο  
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΗ
  • Ο δανειολήπτης καταθέτει τα σχετικά οικονομικά και περιουσιακά στοιχεία που του έχει ζητήσει η τράπεζα.
  • Η τράπεζα προβαίνει σε διαδικασία αξιολόγησης των στοιχείων.
  • Ο δανειολήπτης πρέπει να καταθέτει όλα τα στοιχεία που του ζητάει η τράπεζα και εντός της προθεσμίας που έχει ταχθεί από την τράπεζα.
  • Η τράπεζα αξιολογεί τις πληροφορίες και καταθέτει τις προτάσεις της μέσω τυποποιημένου εγγράφου πρότασης σε εύλογο χρονικό διάστημα αλλά όχι περισσότερο από 6 μήνες.
ΒΗΜΑ 3ο  
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΛΥΣΕΩΝ 3 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ
  • Οι βραχυπρόθεσμες ρυθμίσεις διάρκειας μικρότερης των 2 ετών που περιλαμβάνουν κεφαλαιοποίηση ή τακτοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών, μειωμένη δόση μεγαλύτερη των οφειλόμενων τόκων, καταβολή μόνο τόκων και περίοδο χάριτος.
  • Οι μεσοπρόθεσμες ρυθμίσεις διάρκειας μεγαλύτερης των 2 ετών που περιλαμβάνουν μείωση επιτοκίου, παράταση διάρκειας του δανείου, διαχωρισμό ή ακόμα και μερική διαγραφή της οφειλής και λειτουργικά αναδιάρθρωση της εταιρείας αλλά και συμφωνία ανταλλαγής χρέους με μετοχικό κεφάλαιο.
  • Οι λύσεις οριστικής διευθέτησης που μπορεί να συνδυάζονται με παράδοση εμπράγματης εξασφάλισης προς την τράπεζα ή και οικειοθελή ρευστοποίηση στοιχείων. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εθελοντική παράδοση ή και εκποίηση ενυπόθηκου ακινήτου, διακανονισμό απαιτήσεων αλλά και ολική διαγραφή της οφειλής αν δεν υπάρχουν ρευστοποιήσιμα στοιχεία και δεν αναμένεται περαιτέρω ανάκτηση.
  • Αφού ο δανειολήπτης ενημερωθεί για τις προτάσεις της τράπεζας έχει προθεσμία 15 ημερών για να αποδεχθεί, να αρνηθεί ή να αντιπροτείνει γραπτώς τη θέση του.
  • Σε περίπτωση διαγραφής οφειλών υπάρχει περίοδος επιτήρησης 18 μηνών κατά την οποία ο δανειολήπτης έχει καθήκον αληθείας μεταβολής της περιουσιακής του κατάστασης. Ως εκ τούτου πρέπει να ενημερώσει τους πιστωτές του για να μην χάσει τη ρύθμιση.
  • Για τη διαγραφή των χρεών ο δανειολήπτης δεν πρέπει να έχει χαρακτηριστεί ως μη συνεργάσιμος.
ΒΗΜΑ 4ο  
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΕΝΣΤΑΣΕΩΝ
  • Η τριμελής επιτροπή ενστάσεων συγκροτείται από ανώτερα στελέχη της τράπεζας και αποφαίνεται εντός 3 μηνών επί των ενστάσεων των δανειοληπτών
  • Η ένσταση πρέπει να είναι δικαιολογημένη
  • Σε περίπτωση που γίνει αποδεκτή η ένσταση γνωστοποιεί η τράπεζα τις διαρθρωτικές ενέργειες ή την αναθεωρημένη λύση και παραπέμπει την υπόθεση στο στάδιο της αξιολόγησης, ώστε να γίνει εκ νέου πρόταση από την τράπεζα.
  • Ο δανειολήπτης έχει δικαίωμα μόνο για μία ένσταση
ΒΗΜΑ 5ο  
ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΑΡΝΗΣΗ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΥ
  • Ο δανειολήπτης μπορεί να προσφύγει στη λύση της εξωδικαστικής επίλυσης μέσω διαμεσολάβησης δια του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
  • Σε περίπτωση ιδιώτη μπορεί να προσφύγει στη λύση του Ν. Κατσέλη 3869/2010.
  • Σε περίπτωση μικρής, μεσαίας ή μεγάλης επιχείρησης μπορεί να προσφύγει στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης χρεών.
  • Αν ολοκληρωθούν όλα τα στάδια μαζί με αυτό της ένστασης και δεν υπάρξει συμφωνία, τότε η τράπεζα έχει δικαίωμα να στραφεί εναντίον του εγγυητή και να εφαρμόσει τα αντίστοιχα στάδια. Αυτό ισχύει στην περίπτωση που προβλέπεται από τη σύμβαση ότι ο εγγυητής υποκαθιστά τον δανειολήπτη στις υποχρεώσεις του.
Top